STATUT Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Neurologicznych
Rozdział I. Postanowienia ogólne (§ 1-5)
Rozdział II. Cele i środki działania (§ 6-7)
Rozdział III Członkowie, ich prawa i obowiązki (8-12)
Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia (§ 13-17)
Rozdział V. Majątek Stowarzyszenia (§ 18)
Rozdział VI. Rozwiązanie i likwidacja Stowarzyszenia (§ 19)
Postanowienia końcowe (§ 20 – 21)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Pielęgniarek Neurologicznych „, w dalszej części Statutu zwane Stowarzyszeniem.
2. Stowarzyszenie działa na podstawie niniejszego statutu, zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach i posiada osobowość prawną, może powoływać jednostki terenowe, oddziały, które nie posiadają osobowości prawnej. Osobami reprezentującymi odziały może być 3 osobowy zarząd.
3. Czas trwania Stowarzyszenia jest nieograniczony.
§ 2
1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą miasto
Gdańsk.
§ 3
1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym charakterze działania.
§ 4
1. Stowarzyszenie używa pieczęci z napisem: „Polskie Towarzystwo Pielęgniarek Neurologicznych”.
§ 5
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych
spraw może zatrudnić pracowników.
2. Stowarzyszenie nie prowadzi działalność gospodarczej. Środki jakie uzyska stowarzyszenie poprzez dobrowolne składki członkowskie i sponsorów np. firmy farmaceutyczne posłużą jedynie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
3. Ilekroć w statucie jest mowa o „pielęgniarce” należy przez to rozumieć również pielęgniarza.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 6
1. Celem Stowarzyszenia jest:
a) Prowadzenie i popieranie działalności naukowej oraz dydaktycznej w zakresie pielęgniarstwa neurologicznego, wydawanie prac.
b) Współdziałanie w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków Stowarzyszenia.
c) Dbanie o wysoką, etykę zawodową członków.
d) Szerzenie wiadomości z zakresu pielęgniarstwa neurologicznego.
e) Współdziałanie w organizowaniu opieki zdrowotnej w zakresie reprezentowanej specjalności.
f) Współpraca między ośrodkami neurologicznymi w Polsce i zagranicą.
g) Podnoszenie jakości opieki świadczonej przez pielęgniarki wobec osób ze schorzeniami układu nerwowego.
h) Ujednolicenie dokumentacji pielęgniarskiej w oddziałach neurologii w Polsce.
i) Podnoszenie rangi i prestiżu pielęgniarki neurologicznej.
j) Ustanowienie dodatku za „uciążliwość” pracy pielęgniarki neurologicznej.
k) Powołanie stanowiska pielęgniarki edukacyjnej w oddziałach neurologii.
§ 7
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
a) Organizowanie zjazdów, sympozjów, konferencji, zebrań naukowych, odczytów, wystaw,
pokazów oraz innych form szerzenia wiedzy fachowej.
b) Wydawanie prac naukowych bezpłatnie za pośrednictwem istniejących instytucji wydawniczych.
c) Udział członków w różnych formach edukacji zawodowej z zakresu pielęgniarstwa
neurologicznego.
d) Udział Członków Stowarzyszenia w kształtowaniu programów edukacji zawodowej w zakresie pielęgniarstwa neurologicznego.
e) Współpracę z innymi towarzystwami naukowymi i instytucjami opieki zdrowotnej oraz samorządem pielęgniarek i położnych.
f) Współpracę z zagranicznymi towarzystwami i organizacjami mającymi podobne lub pokrewne cele.
g) Popularyzowanie informacji wśród społeczeństwa o pracy pielęgniarek neurologicznych.
h) Współpracę z fundacjami i organizacjami mającymi na celu gromadzenie funduszy służących
rozwojowi nauki z zakresu pielęgniarstwa neurologicznego.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
1. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a ) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
§ 9
1.Członkami Stowarzyszenia są:
a) Członkowie zwyczajni, którymi są pielęgniarki i pielęgniarze sprawujący opiekę nad pacjentami ze schorzeniami neurologicznymi i neurochirurgicznymi. Związani zawodowo z tymi działami medycyny, którzy złożą pisemną deklarację członkowską.
b) Członkowie wspierający, osoby fizyczne lub prawne deklarujące pomoc materialną na rzecz Stowarzyszenia z tym: że osoba prawna działa wyłącznie przez swojego przedstawiciela.
c) Członkowie honorowi nie będący członkami zwyczajnymi lub wspierającymi za wniesienie szczególnych zasług w rozwój Stowarzyszenia.
d) Cudzoziemiec mieszkający w kraju lub zagranicą może być członkiem Stowarzyszenia po spełnieniu warunków opisanych w ust. l niniejszego paragrafu.
e) Przynależność do Stowarzyszenia nie stoi na przeszkodzie członkostwu w innych organizacjach i stowarzyszeniach.
§10
1. Nabycie praw członka zwyczajnego lub wspierającego następuje uchwałą Zarządu po spełnieniu
warunków opisanych w § 10 niniejszego Statutu.
2. Tytuł członka honorowego – stanowiący najwyższą godność Stowarzyszenia, nadaje Walne
Zebranie Członków.
§11
1. Członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są:
a) Swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu i znaczenia Stowarzyszenia.
b) Dbać o jego dobre imię i przestrzegać zasady etyki zawodowej i deontologii.
c) Popierać i czynnie realizować cele Stowarzyszenia.
d) Przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
e) Terminowo opłacać składki członkowskie.
2. Członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługuje:
a) Czynne i bierne prawo wyborcze.
b) Prawo wyrażania opinii i zgłaszania wniosków dotyczących działalności władz Stowarzyszenia.
c) Prawo uzyskania rekomendacji Stowarzyszenia, dla przedsięwzięć związanych z wykonywanym zawodem.
d) Prawo do korzystania z pomocy Stowarzyszenia w ramach określonych w statucie.
e) Członkowi skreślonemu lub wykluczonemu ze Stowarzyszenia przysługuje prawo odwołania się do najbliższego Walnego Zebrania Członków.
3. Członkowie wspierający oraz honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem praw wyborczych.
§12
1. Utrata członkostwa Stowarzyszenia następuje w razie:
a) Śmierci członka.
b) Wystąpienia członka ze Stowarzyszenia.
c) Skreślenia z listy członków Stowarzyszenia.
d) Wykluczenia członka ze Stowarzyszenia.
2. Zamiar wystąpienia członka ze Stowarzyszenia winien być zgłoszony Zarządowi na piśmie.
3. Skreślenie z listy członków Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu w
razie:
a) nie płacenia składek członkowskich przez okres co najmniej 6 miesięcy.
b) utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
4. Wykluczenie członka ze Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu w razie : a) nie przestrzeganie przez członka postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
b) działania na szkodę Stowarzyszenia,
c) utraty praw obywatelskich w wyniku prawomocnego orzeczenia Sądu,
d) na pisemny umotywowany wniosek co najmniej 10 członków Stowarzyszenia z przyczyn
określonych w niniejszym ustępie lit. a/ i b/.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§13
1. Władzami Stowarzyszenia są :
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd składający się z minimum 3 osób. W skład zarządu wchodzi: Przewodniczący, Skarbnik, Sekretarz.
c) Komisja Rewizyjna z 3 osób. Powoływana uchwałą przez Zarząd. Powołana do kontroli oddziałów terenowych.
2. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata a ich wybór odbywa się w głosowaniu
jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków /quorum/ spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
3. W przypadku, gdy liczba członków zwyczajnych przekracza 100 osób wówczas Walne Zebranie
Członków zastępowane jest Walnym Zebraniem Delegatów. Delegatów wybiera się: 1 delegata na 20 członków stowarzyszenia, okres kadencji delegata trwa 1 rok.
§14
1. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków /quorum/.
2. Uchwały i protokoły z Walnego Zebrania Członków i Zebrania Zarządu podpisuje Przewodniczący Stowarzyszenia oraz Sekretarz.
3. Postanowienie uchwały wszystkich władz stowarzyszenia są podejmowane w I terminie przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w II terminie, który może odbyć się 30 min później przy członkach bez wymogu uczestnictwa połowy członków.
4. Na wniosek 10 członków Stowarzyszenia przeprowadza się głosowanie tajne mimo braku w danej sprawie zastrzeżeń statutowych.
§15
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia i może mieć charakter zwyczajny lub nadzwyczajny. Do udziału w Walnym Zebraniu Członków uprawnieni są wszyscy członkowie Stowarzyszenia oraz osoby zaproszone.
2. Walne Zebranie Członków zwoływane jest co 2 lata, a Sprawozdawcze raz w roku.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbyć się w każdym czasie, w szczególnie
uzasadnionych przypadkach.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd :
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemny, umotywowany wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołane na żądanie Komisji Rewizyjnej lub członków
Stowarzyszenia powinno odbyć się nie później niż w terminie 6 tygodni od daty ogłoszenia żądania.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
7. Nad sprawami nie objętymi porządkiem obrad Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może
obradować i podejmować uchwały po wyrażeniu na to zgody przez 2/3 zebranych.
8. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy :
a) uchwalanie statutu i zmian w statucie Stowarzyszenia,
b) ustalanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia na okres kadencji,
c) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
d) wybór i odwołanie członków władz Stowarzyszenia,
e) udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi i Komisji Rewizyjnej,
f) uchwalenie regulaminów władz Stowarzyszenia oraz doraźnych komisji w razie ich powołania
g) rozpatrywanie odwołań członków Stowarzyszenia
h) podejmowanie uchwał w sprawach zgłoszonych przez Zarząd,
i) podejmowanie uchwał o przystąpieniu Stowarzyszenia do innych organizacji,
j) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
k) podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania Członków.
9. O terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków członkowie powinni być
poinformowani co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania.
10. Uchwały Walnego Zebrania Członków w sprawie uchwalenia statutu lub jego zmiany, odwołania przed upływem kadencji władz Stowarzyszenia oraz pozbawienia godności honorowego członka Stowarzyszenia podejmowane są większością kwalifikowaną 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
§16
1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z minimum 3 członków w tym przewodniczącego,
sekretarza i skarbnika.
2. W razie ustąpienia członka Zarządu, jego śmierci lub niemożności pełnienia funkcji członka
przez okres ponad 6-ciu miesięcy – mandat wygasa.
3. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu z przyczyn określonych w ust. 2, Zarząd
może powołać do swego grona nowego członka spośród kandydatów zgłoszonych do Zarządu
na Walnym Zebraniu Członków według kolejności uzyskanych głosów, przy czym liczba osób
powołanych nie może przekraczać 1/2 składu Zarządu.
4. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz. Zarząd jest
odpowiedzialny za przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i wykonywanie uchwał
Walnego Zebrania Członków.
5. Do zakresu działania Zarządu w szczególności należy:
a) zwoływanie Walnych Zebrań Członków,
b) opracowywanie planów i programów działalności Stowarzyszenia oraz przedstawianie ich
Walnemu Zebraniu Członków do zatwierdzenia,
c) realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
d) podejmowanie uchwał o przyjęciu, skreśleniu lub wykluczeniu członków zwyczajnych i wspierających,
e) prowadzenie ewidencji członków Stowarzyszenia,
f) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia i dysponowanie jego funduszami
g) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
h) ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich, przy czym Zarząd może w drodze uchwały zwolnić od płacenia składek niektóre grupy członkowskie,
i) powołuje w miarę potrzeb fachowe organy takie jak komisje, zespoły do realizacji celów
Stowarzyszenia.
6. Posiedzenia Zarządu powinny odbywać się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku.
7. Posiedzenia Zarządu zwołuje przewodniczący.
8. Przewodniczący kieruje pracami Zarządu i reprezentuje go na zewnątrz.
9. W sprawach nie cierpiących zwłoki, a nie zastrzeżonych do właściwości władz statutowych
Stowarzyszenia – przewodniczący może podejmować stosowne decyzje.
§17
1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
2. W razie ustąpienia członka Komisji Rewizyjnej, jego śmierci, wykluczenia ze Stowarzyszenia, niemożności pełnienia funkcji przez okres ponad 6-ciu miesięcy – mandat członka Komisji wygasa. Skład osobowy Komisji Rewizyjnej w takim przypadku jest uzupełniany spośród kandydatów zgłoszonych do Komisji Rewizyjnej na Walnym Zebraniu Członków, według kolejności uzyskanych głosów.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić funkcji w innych władzach Stowarzyszenia.
4. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej w szczególności należy:
a) nadzorowanie i kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej oraz kontroli pracy oddziałów terenowych.
b) przedstawianie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków,
c) wnioskowanie o udzielenie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
5. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków władz Stowarzyszenia oraz członków
Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
6. Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
§18
1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są :
a) składki członkowskie, wpisowe,
b) dotacje,
c) darowizny od osób prawnych i fizycznych, zapisy i spadki,
d) dochody z ofiarności publicznej.
2. Środki pieniężne niezależnie od źródeł ich pochodzenia wpłacane na konto. Stowarzyszenia i na nim przechowywane. Skarbnik może posiadać pogotowie kasowe w wysokości ustalonej przez Zarząd.
Rozdział VI
Rozwiązanie i likwidacja Stowarzyszenia
§19
1. Likwidacja Stowarzyszenia następuje w razie:
a) podjęcia uchwały przez Walne Zebranie Członków,
b) wydanie postanowienia przez sąd rejestrowy o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
2. Uchwała Walnego Zebrania Członków o rozwiązaniu Stowarzyszenia może być podjęta w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zwyczajnych /quorum/ i dla swej ważności wymaga 2/3 głosów.
3. Majątek z likwidowanego Stowarzyszenia przeznacza się na cele określone w uchwale Walnego
Zebrania Członków, a w razie braku takiej uchwały o przeznaczeniu majątku na określony cel
społeczny orzeka Sąd.
4. Likwidatorami Stowarzyszenia są członkowie jego Zarządu lub osoba wyznaczona przez Sąd.
5. Koszty likwidacji Stowarzyszenia, a w szczególności wynagrodzenie likwidatora pokrywa się z majątku Stowarzyszenia.
6. Jeśli majątek Stowarzyszenia nie wystarcza na pokrycie zobowiązań zgłoszonych przez wierzycieli Stowarzyszenia, likwidator zgłasza wniosek o ogłoszenie upadłości Stowarzyszenia.
7. W sprawach likwidacji i ogłoszenia upadłości Stowarzyszenia nie uregulowanych powyżej mają
zastosowanie odpowiednie przepisy prawa o stowarzyszeniach i prawa upadłościowego.
Postanowienia końcowe
§20
Składki członkowskie oraz wpisowe wpłacone na rzecz Stowarzyszenia nie podlegają zwrotowi.
§21
Statut wchodzi w życie po uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego o zarejestrowaniu Stowarzyszenia lub jego zmian.
Data: 12.11.2010 Gdańsk